Tryk til halsen

Når ordet håndarbejde nævnes myldrer det altid med billeder for mit indre øje. Min start på håndarbejde ligner nok ikke så mange andres: Det startede nemlig på gulvet med alle min mosters fraklip. Min moster var skrædder, så derfor flød gulvet undertiden med mange stykker stof, og hun motiverede mig til at arbejde med stof ved at tage sit skrædderkridt hvormed hun tegnede små figurer på stofstykkerne. Herefter fik jeg farvet tråd i synålen – med op- og ned-sting fulgte jeg figurens form og fik herved små broderier, som jeg stolt viste frem, og gemte i en fin æske.

Tiden gik, og det udviklede sig. Jeg blev mere og mere glad for det tekstile materiale. Min første kjole fabrikerede jeg en dag, da jeg var alene hjemme. Jeg fandt en gammel kjole, som blev forvandlet til ”en ny sag”.

Mønstre og motiver på tekstilerne pirrede min nysgerrighed, det var spændende selv at tegne små mønstre. Min mor styrkede min iver, hun havde fra sin tidlige ungdom samlet udklip af spændende motiver, som hun havde samlet i en mappe. Disse motiver tegnede jeg om og om igen – en god øvelse som førte til, at det blev meget nemmere og sjovere at lave sine egne motiver.

Denne ungdom førte til, at jeg altid havde gang i håndarbejdet, og siden er det blevet en stor del af min tilværelse.

Eventyrlige tekstiler
Hvad er motiver uden farver? Motiv og farver klæder hinanden, selvfølgelig også på tekstil, og et nyt begreb kom ind i mit liv, da jeg opdage muligheden for selv at kunne bestemme farver og form. Det var et eventyr.

At male og trykke fibrene med forskellige hjælpestoffer åbnede endnu en ny verden for mig. Tekstilerne, mønstrene og farverne havde erobret den største del af mit arbejdsliv – og måske lidt mere.

Derfor er temaet: ”I håndarbejde til halsen”, en sætning som jeg kan nikke genkendende til, såvel den positive som den negative betydning. Mulighederne inden for det tekstile er mange. Derfor valgte det, som jeg brændte mest for, nemlig tekstiltryk og hvad der hører til dette område. Det har jeg aldrig fortrudt, og udfordringerne har været talrige, både i undervisning og som udøvende tekstiltrykker.

Et år til halsen
Gennem tiden er der sket en stor udvikling i faget, og mange eksperimenter er foretaget hjemme på værkstedet, små og store sejre, en ny viden at arbejde på og give videre til mine elever, studerende og kursister.

Når ordene ”noget til halsen” læses, giver det mig mange associationer: det kan være noget som har en funktion eller giver et udtryk, eller noget som kan ændre udseende i forskellige sammenhænge.

Inden for mit fag har der ofte ligget tørklæder på trykbordet. Tørklæder er jo en spændende ”ting at beskæftige sig med”. Materialerne til tørklædet kan være mange. I en ret lang periode var silken det foretrukne materiale, dels er materialet smukt, findes i mange forskellige kvaliteter, og er meget behageligt at have på.

En af mine aftenskolepiger har en mandlige kollega, som kører på motorcykel. Til ham trykker hun et silketørklæde og siger: ”Nu kan han klare et år igen”. Hun laver nemlig et nyt til ham hvert år – han slider dem simpelthen op.

Tør nye klæder
Den store glæde og udfordring i at udsmykke et tørklæde, ligger for mig i at vælge farverne og teknikken – at planlægge, udføre og se det færdige resultat, som igen fører til at prøve noget nyt. Kan farven og materialet ændres ved at udfører nye teknikker? Måske skal der arbejdes med at sætte to eller flere lag stof sammen.

Tørklædet i dets form og væsen giver mange muligheder for udvikling – langt og smalt, firkantet eller trekantet, formen kan udvikles og bearbejdes på et utal af måder. Sandsynligvis bliver mit næste tørklæde helt anderledes end de foregående jeg har lavet.

De mange materialer som findes på markedet kan forny tørklædets form. Det kan være en ny udfordring at lave et utraditionelt tørklæde. Måske tankegangen skal ændres, ingen planlægning og i stedet være impulsivt, tænke utraditionelt og glæde sig til resultatet. Det handler om at turde.

Tørklædesignaler
Vi kender alle situationen, hvor vi har et billede på et færdigt produkt inde i hovedet, men det færdige resultat svarer ikke til drømmen. Lad os i stedet for at opleve skuffelse modtage signalerne, når de kommer og arbejde fremefter. Jeg har faktisk flere gange forsøgt, hvor det blev en fantastisk oplevelse, og et godt produkt.

Nye udfordringer fører ofte til fornyelse. Processen kan give gode erfaringer og bringe os videre i den tekstile verden. Tørklæder kan være en naturlig del af læreprocessen, hvor der er mulighed for at kombinere og afprøve teknikker.

Selv om nogle har hvisket i mit øre at tekstiltryk er et uddøende fag, er der alt for mange kræfter der trækker i modsat retning til, at jeg kan tro det. Se blot i bøger, butikker, og på udstillinger. Eller spørg din veninde.

Tekstiltryk er min foretrukne udtryksform, og jeg vil kæmpe for mit fag. Samtidig tror jeg, at vi er mange, som med tryk vil arbejde med form og farve, måske med helt nye metoder. Også på tørklæder.

Bitten Hansen

Denne artikel er skrevet af Bitten Hansen og første gang publiceret i Danmarks Håndarbejdslærerforenings Tidsskrift “Håndarbejde i Skolen” blad nr 1 2004.
Link: http://www.haandarbejd.ffw.dk/